Träningsmetod: Max OT

Träningsmetod: Max OT

Inläggav Kalle » ons jan 06, 2010 6:41 pm

Maximum Overtraining

Saxat från traningochviktminskning.com
Max OT går ut på att köra mellan 4 till 6 repetitioner, och i den sista repetionen så ska man knappt klara av det. Dvs, man ska hela tiden sträva efter att ligga på gränsen. Om man nu klarar att göra 6 repetitioner bra, då ska man istället öka vikterna.

Enligt maxot så ska musklerna hela tiden pressas till gränsen för att tvinga kroppen att bli starkare.

OBS: Bör endast utföras om man är van vid att träna tungt då skaderisken är hög.

Bifogar en .PDF för er som vill läsa mer, sid 130-160 finns schemat och övningarna, sidorna innan beskriver utförligt allt vad Max OT står för.
Bilagor
MAX-OT.rar
(586.26 KiB) Nerladdad 46 gånger
Kalle

Re: Träningsmetod: Max OT

Inläggav Kim » ons jan 06, 2010 7:39 pm

Nu kanske jag borde läsa din bifogade pdf först, men.

Vad är fördelen med att köra Max OT jämförelsevis med att köra 10 reps. Och när ska man köra Max OT respektive 10-12 som man brukar höra folk snacka om?
Målstatus: 73 av 300 km på längdskidor 2010 (ser inte bra ut just nu)
Användarvisningsbild
Kim
Site Admin

Re: Träningsmetod: Max OT

Inläggav ellkanpower » lör jan 30, 2010 8:45 pm

Det är svårt att säga vad som blir den exakta skillnaden, men först och främst så kan du hantera tyngre vikter, med lägre antal reps(repetitioner). Tyngre vikter ökar motståndet, vilket är bra om man vill bygga muskelmassa. Sen handlar det också om att mixtra med viloperioderna mellan dina set(antalet reps spelar också en stor roll) för att påverka muskeltillväxt, styrka, och uthållighet.

Fast jag måste väl hålla med om att det kanske inte är något för nybörjare(inom styrketräning)... att ligga på 6-7RM(Rep-Max), om det är det dom menar, och samtidigt ligga uppåt 6reps under träningspassen är lite riskabelt om man inte är van vid att hantera tunga vikter. Nu ska jag inte säga allt för mycket eftersom jag inte har läst den bifogade filen(håller på att läsa den).
ellkanpower

Återgå till Styrketräning