av ellkanpower » lör feb 06, 2010 11:42 pm
Just filmklipp från "motivationsföreläsningar" vet jag inte så mycket om, youtube.com kanske har något.
Men är man intresserad av en viss sport, så finns det ju massa tävlings och träningsklipp, "highlights", etc.
Vanliga tips som man hör om, är att läsa andras träningsdagböcker, eller börja skriva en egen. Av egen erfarenhet så tyckte jag att det blev lite rörigt, jag håller mig till kortare listor där jag skriver ner hur varje pass har gått.. på så vis kan jag hålla koll på om jag har gjort några framsteg(= motivation för mig). Variation känns också viktigt för att inte bli uttråkad, kanske till och med testa på något du aldrig har gjort förut... listan kan bli lång.
Har du någon förebild, ett lag du håller på, eller vad som helst, skaffa planscher/bilder. Skriv en liten lista på varför du tränar(du behöver inte fylla ett helt a4, bara korta ord/meningar), skriv ner mål(långsiktiga) och delmål(på kortare sikt) så du har något att kämpa för. Och även fast man kanske inte har några planer på att bli olympisk guldmedaljör eller världsmästare, så kan det vara värt besväret(oftast jobbigt i början). Att planera känns ju så uppenbart när det gäller ens arbete, ekonomi m.m., varför inte göra det för träningen.
Så mitt tips är.. ee ja, youtube, hehe.